Tagged: o’reilly

Medialternatives predicted collapse of O’Reilly empire

enron
The man who stiffed journalists of payments and who controlled the Independent Group with an iron fist is no longer a media baron. The much-reduced Irish-owned Independent Group has been sent packing back to Ireland, thanks to a deal which saw the group’s South African assets bought out by local investors. This is not surprising since this writer warned about the O’Reilly ponzi scheme and impending bankruptcy with its unintended consequences for journalism some time ago.

Advertisements

Independent Group on verge of collapse

One has got to feel a little sorry for the fact cats at Independent right now. No sooner had they restructured the company to spin off their South African billboard advertising operation with the renamed INM outdoor, when the man who owns 26% of the company Denis O’Brien blocked the sale by calling a shareholders meeting. The result could put a permanent end to the O’Reilly dynasty. In order to bankroll the conglomorate, and keep titles such as Independent and Independent on Sunday afloat, the O’Reilly’s have to pay banks some 50 million Euros this month, which would have come from the sale of INM Outdoor.

It appears billionaire investor O’Brien wants to get rid of the O’Reilly shareholding once and for all by masterminding a collapse of the company which would allow him to cherry-pick assets. Needless to say, INM CEO Gavin O’Reilly is accusing O’Brien of having no interest in the core-business, which is surely newspapers and the newspaper industry?

Although the group has some 135 titles, when it comes to business, it is all about baked beans and crystal and O’Reilly whose interests in Heinz and Waterford Wedgewood, no longer amount to anything, will surely realise the time to make an exit is now.

Gavin O’Reilly’s father, Tony is world renowned for taking an Irish brand of yellow journalism worldwide, in an aggressive expansion of interests which blurred the boundaries between what was considered acceptable practice in the industry, and outright manipulation of news — what media critic Noam Chomsky calls the “manufacture of consent”.

Under the O’Reilly’s control, the Independent Group became merely another advertising and publicity department of commerce and real estate which was allowed to dictate and in certain circumstances fabricate news to conform with editorial policies that were driven by a boardroom populated with neo-conservatives and members of the oil industry.

Full story can be found on the Guardian

INM board mischief, mere window-dressing?

Deposed Ivan Fallon

IT’S amazing what difference a week can make in the lives of today’s corporate executives. Take the changing fortune of deposed INM board member Ivan “The Terrible” Fallon, or the fate of media tycoon, Tony O’Reilly, replaced by son Gavin?

After the INM night of the long knives, with one other O’Reilly clan member already tipped to walk the plank, Gavin appears to be the only O’Reilly member with any staying power on the slimmed down board, and one could be forgiven for enjoying a bit of schadenfreude as this palace putsch plays itself out.

The move, labelled as a form of weightwatchers for executives in the media world, will apparently address “trenchant attacks” by dissident shareholder and telecoms billionaire Denis O’Brien who last year commissioned a report which claimed the INM board had too many members allied to O’Reilly.

Tony O’Reilly, a controversial figure has been embroiled in a bitter war of words with O’Brien, said he will retire as chief executive and as a director of the board on 7 May – his 73rd birthday

O’Reilly is still the largest individual shareholder in INM after the Bank of Ireland, with 28.5%, and has been the strategic driving force behind the company for the past 36 years.

His son Gavin, who is currently chief operating officer, will maintain his reign on power, by becoming chief executive-designate with immediate effect and will thus succeed his father in May.

O’Reilly is apparently eager to bury the hatchet with arch-rival O’Brien who will be given three seats on a slimmed down board of directors.

However, such moves have not quelled criticism of the inclusion of Canadian Brian Mulroney, a long-time O’Reilly supporter at the centre of a storm surrounding a bribery and corruption scandal, who is the subject of an international inquiry into financial dealings whilst in office, where he was once the progressive conservative party Prime Minister before stepping down. Mulroney is also accused of taking bribes from German arms-dealer Karlheinz Schrieber, and more recently, of encouraging sponsor-representation at board-room level in INM’s many overseas operations.

South African media analysts have entertained the public with rumours that INM could be selling off its local operation, but there is very little chance that O’Brian will be giving up his stake in the market. Rather, we are likely to see a complete meltdown before anything happens as the group fails to heed warnings by the public to come clean on the Mulroney scandal.

SPONSOR-PAID PRESS DEBACLE:Ongoing saga of the lying Irishmen and the D. F. Malan Organisation

IN several articles published in the print media over the last 18 months referring to my dispute with the Independent Group and Media24 and the ongoing attempt to gain a fair hearing, media hypocrisy has been taken to new heights. Not only do these articles contain inaccuracies, half-truths and outright lies, but they deceive the public and go far beyond what may be considered fair comment, or reasonable criticism.
For example, Karen Breytenbach, a person who can hardly be called a struggle journalist, has succeeded in penning an outright lie, framing my spat with Media24 within the context of an unresolved dispute with the Independent Group, who one dare say, still has the power to call the shots, but is rapidly diminishing in stature as its pro-business, pro-war boardroom populated by petrochemical industry cronies and Irish capitalists dilly daddles with an embarrassing relationship created by Clear Channel Independent – a company which has contaminated the press with sponsor representatives from industry, stifling criticism and the watchdog function of the media in the process.

Newspaper Tycoon, Gavin O'ReillyOil and property tycoon Sam Montsi for example, is listed by Forbes.com as sitting on the board of Sasol and Independent as well as a local property investment group Gensec – a conflict of interest if ever there was one, while O’Reilly continues to forget “his company” is, for all intents and purposes, in hock to the Bank of Ireland, and has a controversial partnership with Bush crony, Lowy Mays, whose Clear Channel corporation has been implicated in deals with Halliburton and a range of advertising and public relations firms which have blurred the borders between what one might consider to be mass media and big business.

Labour debacle

Breytenbach writing in the Cape Times and referring to my CCMA case in which an in limine or elimination hearing found nothing more than that I was an independent contractor and fell outside the boundaries of the Act – came to the startling conclusion that I had somehow lost a legal battle and deserved what I got from Media24 (a company which still refuses to acknowledge its complicity in the Apartheid regime and has yet to apologise for its participation in crimes against humanity).

To put the matter straight, as I have been trying for the past 18 months, Breytenbach’s conclusion should be considered ultra vires or beyond the powers of the particular commission – a farce of a hearing which was held without access to legal representation, and merely to assess the position of workers such as myself who fell into a flannel grey area caused as a result of the newspaper industries casualisation of its workforce. MWASA the Media Workers Association in a similar case brought to prevent a rationalization process that began in 2001, may have thrown in the towel, but my blue-collar battle with white-collar criminals who deny our labour rights continues.

I still maintain (however hard this may seem) that since I was a de facto employee at Independent, and prevented from conducting my own business in the normal way – as a freelancer able to invoice for services rendered and able to sell my labour to the highest bidder – I should have had some recourse to the labour courts. Instead Independent chose to fulminate on not having to pay, since, to my astonishment, and despite actually receiving an invitation by the outspoken social commentator, Sandile Dikeni to write for the Cape Times, I was now simply a correspondent “doing this for a hobby” and “if we paid you we would have to pay letter writers”.

I was aghast at the sheer vitupurativeness of senior staff, like the late Stephen Wrottesley, since having been forced onto the company payroll despite my protestations and after three years of regular appearance in the paper, I was now being told that this fact meant nothing in terms of the Basic Conditions of Employment Act, and Independent could not be held liable for such an oversight.

A fraud by any other name

Regardless of the Oxbridge outlook and Constantia carpeted legal implications, I successfully sued Independent in the Small Claims court and was awarded a smidgeon of the monies owing to me as an “independent contractor” this after the dismissal of struggle stalwart Gael Reagon, for questioning Independent’s coverage of the Iraq War. This fact, like many others about my case, was never published, nor were any questions raised after several former Independent employees complained about the Group’s one-sided war coverage.

Nevertheless Breytenbach chose to perpetrate a lie, referring to me as an “unsuccessful serial litigator”. Having sued the Cape Times and won, and after a protracted struggle in which Anthea Garmen of Rhodes University Journalism department weighed in on the merits, I would have thought that the matter would have been laid to rest, but instead, the paper decided to champion the cause of racism, both within the citadel of Anglo-American largesse as well as at Media24.

While all of the broughaugh over the collapse of the shortlived, Nigerian-funded Thisday and the potential demise of the lords of the new capital was going on, I had quietly snuck off and gained employment elsewhere only to be brought down to earth with an almighty thud. Despite issues such as freedom of speech — I was now threatened with a gagging order after a Media24 boss fired me for challenging an editor, without so much as a hearing, (a story I had written about a black jazz musician had been rejected out of hand) — I found to my horror that the press were no longer interested in press freedom, but rather freedom for those who, to use George Orwell’s words, “owned the press”.

While the labour/discrimination case drags on, the South African press continue to muzzle me in order to prevent criticism of my dismissal without a fair hearing, along with my complaint about racist editorial policy, the continued use of racial profiling, anti-Semitism and de facto racial segregation in the newsroom, amongst other things. As I write this, it appears I am going to be denied access to a fair hearing in a legal wrangle that has gone into its third year.

I am flabbergasted and stymied by the lack of interest shown by my associates, in either case, despite having to fend off legal attacks by billion rand corporations, and being forced to watch the Sean Johnson’s of this world living it up in Llandudno, and seemingly oblivious to the conceits which had created empires and petty fiefdoms, one of which has now gone so far as to purchase the commercial use of the numeral 24 outright and continues to make claims as to its final ownership – this despite mathematicians pointing out the absurdity of such a position in the face of quantum mechanics and chaos theory — I keep hope alive — the strange belief that press freedom means freedom for the press, not simply freedom for those who bankroll the presses.

Outright Manipulation

While Breytenbach manipulated the facts to make it seem as if I had lost my claim against IndependentPinocchio of the Press group, and the press ignored press releases from the Freedom of Expression Institute and the Alternative Media Forum, I approached then Press Ombud, Ed Linington, who insisted that if I wanted a review of the offending articles, I would have to sign away my civil rights. I proposed an amendment that would reference the Bill of Rights, only to be told: “It’s either our way, or the highway.” Needless to say I chose the highway.

The Alternative Media Forum, an ad hoc group of media activists then brought an Access to Information request to determine what records, in such cases such as mine and the MWASA case, Independent were hanging onto without bothering to inform the public. The application was denied, in Tony Howard’s words: “There is no such thing as the right to be informed.” Directly contradicting the Press Code it would seem is a daily occurrence.

Cast adrift into an ocean of antipathy for my position, I encountered Zulpha Khan, a news anchor at Heart 104.9 who refused to believe such a thing as press corruption was possible. Blinded by slavish obedience to authority and a servant mentality that could see no wrong with her master, she promptly had me arrested for doing the devils bidding – simply raising my voice – apparently in a paroxysm of outrage at the ineptitude of cram-collage journalism, I had threatened blue murder. My criticism won the day. Under cross-questioning in court by my attorney Michael Jennings, Khan eventually broke down and blurted out the following: “He never threatened me”. Well then, asked the judge, who did he threaten?”

Having been charged for literally challenging authority and asking uncomfortable questions, my raised voice was now being exaggerated to appear as if I was about to blow up or attack the press bosses with machine guns and anti-personnel bombs. That we should be so lucky. Media hacks fail to see that I have been vindicated, and my allegations are real. As we speak another episode of this saga is about to play itself out as fraud charges continue to be leveled against the perpetrators of falsehood.

Earlier allegations of fraud, placed before the Cape Town Fraud Unit during 2007 have, not surprisingly, considering the DA-lead coalition in the city, been unilaterally withdrawn by the senior state prosecutor. No reasons have been given. Instead, I have been forced on the defensive, defending myself against gagging orders, interdicts and attempts to have me put away for petty offences – my experience would surely not raise eyebrows in the former Soviet Union.

Not everything is so bleak. Not only have I been acquitted by the travesty which played out in the Magistrates court 13, but the law is perfectly clear. Although a regrettable incident, it is not an offence to verbally menace a building when in fact, there was no immediate danger, nor any threat was implied at the time. Strange though it may seem, the law does protect its citizens from supernatural beliefs, future dangers, spurious signals and in a sense Khan was accusing me of having shouted: “Theatre” in a Fire Station, or worse, promoting regime change at Newspaper House.

World Wide Weather Report

All the news reports emanating from a single journalist from SAPA had a common theme, at first they played up the nature of the alleged threat. Then they attempted to provide reasons for my acquittal. At no time was there any examination of the evidence given. Khan’s testimony was carried verbatim. Her cross-examination and subsequent dismissal as an unreliable witness who made up a Daily Voice version of the “truth” as she went along, oblivious to the real world, was not carried at all.

Despite the testimony of another Heart 104.9 witness who could not verify anything that Khan said was true, and the inadmissibility of a third witness’ testimony, the station manager no less, who was busy doing her hair I imagine, and not at the scene at the time, the news reports carried the authority and stamp of approval of the South African Press Association (SAPA) and the plethora of news titles in which they appeared.

The story multiplied itself online, until it had made its way around the globe. One Irish radio station went so far as to publish the story as a strange but true factoid on their website, neglecting to correct the obvious error that contaminated each and every report, I had complained about the spiking of a story about a black jazz musician, not a black magician. A Dutch blogger corresponding from Cape Town labeled me a weirdo. If I was a crackpot, there was no threat and if there was, it was unintelligible gibberish. To date the Mail and Guardian Online is the only news service to have corrected this serious error of fact. I am still waiting upon the lying Irishmen – O’Reilly and Associates to correct their mistakes, and the D F Malan Organisation – Lobotomedia24, and its many incarnations to do the same.

Although vilified by the establishment media which has sort to stamp out dissent and to impose its colonial worldview on its employees, as well as unsuspecting readers, I have no doubt that a third-wave of anti-establishment, alternative media will spring up in the vacuum created by the destruction of the titles such as New Age which was created in the wake of 1976, and The Vrye Weekblad, which was birthed during the eighties student revolt. This third wave media, I predict is already in the offing. It’s emergence can be seen in individual blogs that criticize monopolies and cartels, it can be found in microzines that carry the reality of life in the streets, and it can be heard in podcasts that actually broadcast content superior to that found on SABC or any of the officially sanctioned outlets.

The gulf between the reality of the new media and the old, I predict, is going to be so huge, that when it eventually grows up, we will jettison the old media entirely. The press bosses who brainwash the public will disappear. The puppet-masters who control the news will be cut-loose. We will witness a renaissance, an enlightenment in which all opinions, voices and ideas are heard. There will be no story too controversial, or too hot to handle. We will have press freedom, not simply freedom for those who own the presses.

Gavin O’Reilly must go

Frankly, the press in South Africa does not exist. What exists is some kind of franchise to mislead the public, falsify evidence, commit fraud and not even an apology in a 2×4 column is going to make things right now.

Take the O’Brian report this year which accused O’Reilly of crony capitalism and worse, the kind of corporate governance that would have made you a five star general in Stalin’s Red Army.

Take the Clear-Channel Independent fiasco in which public relations companies, advertising companies, sponsor reps, big business got into bed with each other, to what, produce the news?

Is it any wonder that heads of major petrochemical companies sit on the O’Reilly board, or that the Cape Times and Cape Argus/Star have turned into nothing more than headline news for Corporate Capital and Global Greed Inc.

If O’Reilly actually paid his bills he might be considered less than a complete tosser, but that is what the company has become, with most of the upper echelons completely invisible from below, while us party hacks have to eke out a living on the crumbs that fall our way from god knows where, local ceo Tony Howard might as well be a voice in heaven.

“You mean you didn’t socialise?” remarked one tosser the gov’ner, who was trying to explain away the fact that INM were being sued for non-payment of wages, and had the audacity to contest the payment despite a letter contradicting the CEO from the late Steve Wrottesly.

Letter from the bloody editor means nothing these days, and nothing less than a handshake will sort out this one.