Tagged: Apartheid

Johann Rupert’s Magnus Gaffe

1312236002_850215_0000000000_sumario_normal.jpg

General Magnus Malan, militarist behind apartheid emergency

IN AN INTERVIEW published by Business Day/Financial Mail and written up by Carlos Amato, aptly entitled:’Johann Rupert on being cast as the poster boy of ‘white monopoly capital‘ the financier and inheritor of apartheid billions, appears anxious to recast himself as a key member of the anti-apartheid struggle.

Unfortunately the facts do not support the Rupert version of history.

The CEO of Remgro and a holding company active in SA media, already implicated in extensive apartheid denial —  alongside the creation of alternative facts — is recorded as saying: “Remember that the National Party shut down Remgro’s import permits for 10 months in 1988. And I was threatened by Magnus Malan with his hit squads. He said I was costing them votes because a number of us were speaking out against the NP. So what’s happening now is nothing new. Then it was because I was against apartheid,  now it’s because I’m against state capture or cronyism”

Wrong, Mr Rupert, that would make you, a businessman, a central member of the anti-apartheid movement. There is no record that the Ruperts were ever vocal in their alleged opposition to the inhumanity of apartheid. None of the explanations regarding Johann’s father, Anton leaving the Broederbond for instance, tackle the central problem of what he was doing there in the first place.

There is no mention in Anton Rupert’s 2005 biography of an alleged landmark event in his life, involving PW Botha’s rubicon speech. If Botha had “reaffirmed his rejection of apartheid” as his speech writers would have it, it certainly never figured loudly in the writing of historians.

Maano Ramutsindela writing in a book on transfrontier conservation parks, examining the legacy of the Rupert family and the areas thus administered by the apartheid regime, states: “Given that enemies of the apartheid state of all backgrounds were harassed, hunted down, maimed and killed, the media was at pains to explain why the agencies of the apartheid state did not harm Rupert as it did others, including anti-apartheid activists from the Afrikaner community. The explanation offered is that Rupert did not oppose apartheid loudly, because he wanted to protect his business interests (Die Burger 2006)”

It may well be that the Ruperts and their company were pressured by the cabinet of the late PW Botha, in the inevitable powerplay between verligte (liberal) and verkrampte (conservative) Afrikaners during the closing stages of the transition and at the end of the successive states of emergency, but to say:

“I was threatened by Magnus Malan with his hit squads” and because “I was against apartheid” is a blatant fabrication and outright lie, one which strips the victims and survivors of the apartheid system of human agency.

The issue of whether or not there was ever a problem with Remgro’s import permits is risible considering the firm was itself, a sanctions buster, one which enabled the government of the day to withstand the considerable boycott and disinvestments campaign being waged by those on the other side of the fence.

Denying or revising the instrumentality of apartheid should be a punishable offense.

At best it is a variation of the tired theme: “I was merely following orders”.  A defense resoundingly rejected under the Nuremberg principles and international statutes.

The chicanery by the heir to the Rupert fortune, ignores the reality that indeed many activists, including myself, suffered under the threats issued on a daily basis by Malan, Viljoen, Coetzee et al, and thus the de facto military junta.

Rupert’s latest claim ignores the pivotal role played by his father Anton, in the creation of the apartheid state, the industrialisation of South Africa under the auspice of the National Party and the significant enrichment of the Afrikaner people, at the expense of fellow black South Africans.

It was the Catholic Bishop’s Conference which funded struggle titles, such as South Press and New Nation, not Remgro.

Whilst at South Press, an exposé of Malan’s trophy-hunting operations in Angola brought the ire of the authorities. I was subject to a campaign of dirty tricks which eventually lead to the demise of the title. Unlike Rupert junior who hid his private views behind the officialdom of apartheid’s boardrooms, I had no such insider junket.

Rupert’s assertions must therefore be rejected.

SEE:  Zizi Kodwa accuses Johann Rupert of being an apartheid beneficiary

SEE: 1950-1990 Signs of Apartheid What South Africans had to look at every day for four decades. by Amanda Uren on Mashable’s Retronaut

Huffington need look no further than its own masters

screenshot_2017-02-16_11-14-08HUFFINGTON POST need look no further than inside the offices of its local owners at the Naspers Building, where portraits of apartheid theologian DF Malan were openly displayed near the editors office, as late as 2006 when I attended an Eidos training course.

Two portraits that of Naspers founder JBM Hertzog and Perskor business partner H F Verwoerd are depicted in the piece published by Huffington.

By attempting an investigation of apartheid artwork, in a curious piece seemingly giving the appearance of editorial distance from the problem of their own association, the company is merely playing into the hands of those at Naspers who would revise history. The article fails to disclose Huffington’s business connection and involvement, and unfolds as if the portraits shown are merely that of some troublesome politicians.

Naspers itself has redacted its online corporate history to avoid uncomfortable questions surrounding director PW Botha.

No Mr Du Toit, you’re not investigating mere ‘apartheid art, you’re investigating your own history — the history of the self-same company instrumental in the creation of apartheid and the resulting tragedy which unfolded.

Recently Naspers directors have appeared at pains to create the impression they are the heroes not the antagonists of the struggle for freedom. The historical record is a little different and shows that Naspers were indicted on crimes against humanity and gross violations under apartheid by the TRC. The piece is consistent with the campaign of opposition to accountability.

In bringing the Huffington Post to South Africa, Naspers have gained an English language daily online title. They need to be reminded apartheid is still a crime, whatever the language, and whichever the colour of the ‘alternative facts’ procured by the Deputy-Editor.

Coloured stereotyping uproar

download

A “Gam” is a form of speech, not a person.

EXACTLY dow do the authors intend to update their badly thought out and obscene journey into apartheid-era paternalism? The object may as well be renamed ‘Getting the Rainbow Nation All Wrong: A Recidivist’s Guide to racialising South African culture

That the book in question clearly has no insight into its purported subject matter and appears to immediately launch into an illogical binary, an ‘Us vs Them’ proposition along with its absurd claim to normativity, and thus directing an editorial voice at an audience who are clearly ‘not coloured’ is highly problematic.

The otherisation of people is what hurts and what needs to be tackled here. The problem is not incidental and I have found the exact same condescending, patronising tone expressed within the transcripts of a 2010 court proceeding, only accessed this year and involving apartheid publisher Media24 and its own insane claim to demographic normativity.

In 2008 the same company won the right to use the term “bushmen/boesman” in reference to “coloured” persons. The latest offering from Logogog fairs no better in fictionalising and failing its subject matter.

Exactly who are “they” and what is “them”? Why the race stereotyping, profiling and patriarchy, and why is there something wrong with tackling racism by identifying with the oppressed?

Equally unacceptable is the continued use of apartheid race criteria to label people. The term ‘coloured’ itself is an anachronism, same way that the ‘National Association for the Advancement of Coloured Persons’ is anachronistic and harking back to a previous period before the ascendency of civil rights.

As a person who was disenrolled from the ‘white race” back in the 80s, sectioned under apartheid laws and assimilated into the self-same ‘coloured culture’ portrayed inaccurately and with contempt by the publishers, due to the Group Areas Act and other legislation, I find such chocolate box portraiture (in essence race stigma) highly problematic — as too my ongoing legal problems (mostly contrary to received science) surrounding my presumed race identity and thus the publisher’s supreme right to act accordingly.

Apartheid never worked, and its many sequels in the new South Africa of today are equally doomed to failure. This is not what the authors of the freedom struggle intended.

For starters, at South Press, (a struggle newspaper) we all decided we were black. Under a black government, the ‘coloured” label saw renewed contestation. The term is not so much an identity as an imposition.

Under apartheid persons could be classified ‘coloured’ or “other coloured” merely for looking coloured, or by associating with persons of mixed race. Such was the problem inherent to ‘coloured identity’ and the criteria enumerated by C Vogel and A Abdurahman. Yet, a 2010 decision, applauded by the press, and handed down by one H Cheadle, labeled me an “absurdity” for being just who I am.

The problem appears endemic, at a recent peacebuilders conference, a young spokesperson for the Fallist movement, who happens to be ‘black and transexed’, when questioned as to what a ‘transracial or postracial identity might entail’, claimed that “white people cannot experience racism … since they don’t have the same baggage…” to which I replied, aside from the fact that you choose to label me, do you mean to tell me a straight person cannot experience homophobia, similarly a non-Jew, anti-Semitism, and ergo, a non-Muslim, Islamophobia?

Lest we forget, I had a school mate named Marcus who attended my prep school and migrated to the village primary institution along with the rest of the class. Then one day an investigator from the Cape Provincial Administration (CPA) pitched up, yanked Marcus by the scruff of the neck and removed the dear from the school because his hair wasn’t straight.

The tragic case of Happy Sindane, the boy who thought he was ‘white’, despite having ‘black parents’, also springs to mind. Pseudo-scientific racial criteria and the ersatz and equally obscene ‘cultural wash’, now laid on thick by the publishers, and even the press, should not be a defining factor of life in South Africa. To reiterate, the Rainbow Nation is not about the colour of one’s skin, but rather, the colour of one’s rights. Equally, the Rainbow Nation is not about maintenance of racial privileges but rather the restitution of the innate rights we all hold from birth.

— David Robert Lewis

2000 apartheid laws reviewed, possibly repealed

KHULUMANI reports that our Parliament is on track to ‘review and possibly repeal more than 1,800 apartheid-era laws.’

‘In 2016, the programming committee of the National Assembly mandated Parliament’s legal services with identifying all apartheid-era laws or sections in legislation, that could be inconsistent with the Constitution.’

‘Parliament’s legal advisers submitted their report to the committee on Thursday. It identifies 1,850 pieces of legislation passed between 1910 and 1993.”

“Parliament’s legal services will now begin identifying the departments under which each of the laws falls for input and processing.”

READ the full report here

 

Apartheid-era bank bail-outs make headlines

FOR OVER two decades the truth about apartheid-era bank bail-outs, corporate slush-funds, financial life-boats, espionage and dirty tricks was suppressed by the mainstream press. The country’s state broadcaster, the venerable SABC even went so far as pulling the plug on a documentary by Silvia Vollenhoven, which linked Swiss bank accounts to various deals.

Project Spear relates the story of how various politically-connected individuals looted the treasury during the last days of the ancien regime.

Alternative press outlets such as Medialternatives are the loan voice in the wilderness when it comes to exposing ongoing apartheid corruption, and continues to carry the story behind the creation of a vast media cartel, responsible for state capture, and controlled by several Afrikaner businessmen.

Then suddenly in 2017, the Mail & Guardian decided to take off the gloves and publish several articles by Phillip de Wet, in the process rebooting a lapsed tradition started by its predecessor, the Weekly Mail, giving apartheid the finger.

This was soon followed by important new contributions to the subject by Hennie van Vuuren and Michael Marchant of the Daily Maverick, as the Independent Group was once again forced to follow the lead taken by smaller publishing houses.

The source of much of the information appears to be a report released by the Public Protector.

It is doubtful whether any new journalism of any major import gets generated at Newspaper House, whose mandarins appear happy to lead with stories about the antics of snake-oil pastors and facile Ford Kuga anecdotes. After the rather timid newsroom shake-up which occurred following the acquisition of the company by Dr Iqbal Surve, the group appears to have once again settled down to the dry mediocrity of its flagships, and the yellow-journalism introduced under Irish press baron Tony O’Reilly.

Yellow journalism, or the yellow press, is “a type of journalism that presents little or no legitimate well-researched news and instead uses eye-catching headlines to sell more newspapers.”

Kenny Motsamai finally free

ONE year after convicted freedom fighter Kenny Motsamai was released on day parole, the state has lifted restrictions, allowing Motsamai to walk to freedom.

Member of the Azanian People’s Liberation Army (Apla), Kenny Motsamai, was released on day parole from Boksburg Prison in January last year. This meant that he was still in prison after dark.

Some 100 Apla members are still incarcerated under apartheid-era laws. Motsamai spent over 27 years in jail for offenses which occurred during the liberation struggle. The main charge against him was for killing a police officer during a botched bank robbery, one of the tactics used to fund Apla.

“The acts that Motsamai undertook where similar in “criminality” (under normal circumstances) to the activities of Dirk Coetzee, Eugene de Kock and Louis van Schoor. The only difference was that one set of activities were in defence of apartheid, and the other set against it,”writes Ayabonga Cawe.