Gatesgate: Naspers/News24 sudden flipflop on vaccine testing claims

READERS may be aware of false claims made by Naspers media group, News24 stating incorrectly that philanthropist Bill Gates would be testing a vaccine against Covid-19 on Africans. The story turned out to be fake news gleaned from twitter and has resulted in a series of embarrassing retractions and apologies by the media group.

A column by ‘public editor’ George Claasen stands alongside news editor Adriaan Basson’s open acknowledgement: “There is a massive difference between testing kits to help the government determine how many citizens are Covid-19 positive, and testing new vaccines on Africans. This should have been picked up and corrected in the editing process.”

“We messed up and for that we apologised to you, our readers, and to the Gates Foundation” says Basson.

Claasen’s narrative on the other hand, is exceedingly bizarre considering his own admission: “When I was a young cub reporter, ethical accountability by the media was a rare phenomenon. Press codes mostly did not exist and a watchdog such as the Organisation of Newsombudsmen and Standards Editors (ONO), the international body today guarding over journalism standards, did not exist and was only established in the 1980s”.

One should note here that any comparison with the activities of other media houses during the struggle period referred to by Claasen would quickly assess that neither Grassroots nor South Press for that matter, had similar lapses of judgement. Whether the same can be said of the Weekly Mail and its treatment of Winnie Mandela is another story.

Although other media players acted recklessly under various media restrictions and were perhaps, victims of embedded journalism, the old Argus Group showed more backbone than Naspers did in allowing open criticism of the regime. Criticism notably missing from papers such as Die Burger during the same period.

Both Basson and Claasen should therefore be reminded that they speak on behalf of a discredited news organisation that continues to lie about its role during apartheid, was found guilty of gross violations of human rights by the commission of inquiry into apartheid, and today stands accused of waging a campaign against the TRC and also of going so far as to corruptly influence a 2010 decision by our labour legal system, in order to avoid culpability.

The retraction this week follows the passing of Conrad Sidego, ‘the only person to have experienced discrimination’ at Naspers during apartheid, according to the company, a company which itself is a marvel of reinvention.

This follows several well-publicised scandals involving former senior Media24 journalists accused of sexually abusing boys while they held senior positions at the company,

The public retractions by News24 editors, welcome are they may be in some quarters, are thus one of the rare moments when the Naspers corporation has found pause to consider the deleterious effects of its lack of journalistic integrity.

Surely time to demand why no retraction of the many previous ‘errors of fact’ introduced by the apartheid lie factory?

Why no public acknowledgements of complicity in the dirty tricks operation waged against anti-apartheid newsrooms and following similar revelations made by Paul Erasmus during the Timol and Aggett inquests?

Could it be that in all these cases, none of the victims turned out to be billionaires?

1 comment
  1. […] The self-same supposed rational gatekeepers have previously resorted to Anti-Vax propaganda. Most recently targeting philanthropist Bill Gates in the aptly named Gatesgate in which News24 editors were forced to publish lengthy retractions. […]

Leave a Reply