And so Multichoice grants itself a clean bill of health on apartheid


images (1)IT WAS bound to happen. The bizarre situation in which two apartheid-era springboks were taken to task by a post-democracy Springbok, over racism, quotas and paternalism. Followed by the media spin driven by Multichoice Supersport whose holding company Naspers refuses to come clean over its role in promoting separate development, race classification and segregation during the apartheid-era.

Naspers the company which owns Multichoice, ducked the subpoena handed out by the TRC to its former-director PW Botha, refused to participate in the media hearings at the commission, rebuked a group of journalists attending in their private capacity, and instead has stuck to a version of history that is anything but an accurate and fair depiction of the times.

After effectively being found guilty of gross violations of human rights by the commission, and thus a report which records  “a total lack of concern for the company’s support of the racist system” (Volume 4 of the Final TRC report), the company proceeded to deny the reality.

“I worked hard to earn my own respect in this game… so, I’m not going to be patronised by two individuals who played in apartheid – a segregated era – and come and want to undermine… people” said Ashwin Willemse after a match last month  between the Lions and the Brumbies.`

The Supersport public relations machine immediately went into overdrive. Holding their own internal inquiry, the company casually announced yesterday that it had found that “there was no racism involved in Ashwin Willemse walking out from an on-air broadcast” in the process exonerating Nick Mallett and Naas Botha, two darlings of the apartheid regime.

Apparently  SuperSport CEO Gideon Khobane maintains the group was cleared by Advocate Vincent Maleka, and thus presumably a member of the Bar. The result is anything but an open inquiry before an independent tribunal, and echoes similar statements by manager Ishmet Davidson, who claimed on air the entire group had been cleared by the TRC back in the early 90s.

Davidson’s 2015 comments followed a case-limited apology issued by Media24 CEO Esmarie Weideman citing only one instance in which a ‘coloured employee’ had experienced difficulties with separate facilities.

Talk about undermining the Truth. Willemse did not participate in the internal review for obvious reasons. The attempt to legitimize apartheid-denial by acting as sole arbiter of apartheid history, must be rejected for what it is, a total sham.

Willemse’s lawyer Nqobizitha Mlilo told SAFM radio host Tsepiso Makwetla on Wednesday morning that Willemse “did not see any value in participating with the process” because the rugby analyst had already expressed his views …”

“We expressed a view to Adv Maleka SC that he (Adv Maleka SC) was being used to sanitise and chlorinate failures by SuperSport to deal with a number of reported incidents of racism by the gentlemen in question‚”

DISCLOSURE: The writer is currently suing Naspers via the Equality Court and is awaiting the outcome of a case brought against Legal Aid South Africa in this regard.

 

 

Advertisements

One comment

  1. Pingback: The right-wing’s Politicsweb goes big on support for Naas. | Medialternatives

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s